woensdag 4 januari 2017

Notenkoek

Net als ik dit typ, begint het buiten te storten.. Weer om te bakken! En laat ik nou net een heel lekker recept voor notenkoek erop zetten… moet ik maar weer eens gaan maken denk ik.
Mmm… het water loopt me weer in de mond als ik aan deze koek denk! Die kun je niet lang laten staan! Dit recept is ideaal voor als je visite krijgt: net iets anders dan de meeste koeken en toch heel lekker. Het leukste is dat je helemaal zelf kunt weten wat voor noten je erin stopt. Ik heb allerlei noten erdoor gedaan; je weet wel, zo’n gemengd zakje. De koek is niet zo heel hoog, maar dat maakt niet uit. Je snijd er gewoon punten van, net als bij boterkoek. Iedereen een punt, leuk op een schoteltje geserveerd en klaar is kees! Wie trekt bij zulk weer ook gewoon lekker een schort aan?

Ingrediënten voor ca. 14 personen:

- 150 gram bloem
- een snufje zout
- 1 tl bakpoeder
- 100 gram boter, in blokjes
- 150 gram rietsuiker
- 1 losgeklopt ei
- 4 el melk
- 100 gram noten naar keuze,
 gesneden in kleine stukjes

Bereiding

1. Verwarm de oven voor op 180°C en bekleed een taartvorm ( 24 cm Ø)met bakpapier. Vet de randen in met boter.
2. Zeef de bloem, het zout en de bakpoeder in een kom. Wrijf de boter er met je handen doorheen en roer er dan de suiker door. Voeg het ei, de melk en de noten toe en kneed het deeg totdat het goed is gemengd.
3. Schep het mengsel in de taartvorm en strijk de bovenkant glad. Bak de koek in ca. 25 minuten gaar in de voorverwarmde oven. Laat hem hierna afkoelen op een rooster.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten