donderdag 14 juli 2016

Yoghurtcake met sinaasappel

Cake met yoghurt en sinaasappelrasp, klinkt apart hè? Je moet er ook van houden hoor. Ik had een recept aangepast en was aan de slag gegaan met deze cake. Ik had dus echt geen idee wat ik in de oven stopte! Het zag er niet echt uit als cakedeeg, vandaar dat ik me afvraag of deze cake niet voor de hond moest zijn… Hij kwam uit de oven, ik natuurlijk snel kijken en proeven… eerst heel hard blazen natuurlijk! En eigenlijk was het best lekker! En zo gaat dat als ik een cake heb gebakken: telkens breek ik een stukje af om op te eten ;-). Als ik de cake uit de oven haal, afdek om af te koelen, aansnijd enzovoort… Op die manier kan ik natuurlijk als de beste proeven! En ja, de smaak van deze yoghurtcake was apart maar heerlijk! Ik heb hem dinsdagavond gebakken, er staat nu nog een heel klein stukje dat over een kwartier op is! Omdat het vakantie is, heb ik natuurlijk alle tijd om te bakken. Maar tegenwoordig doe ik er ook bestellingen bij: mensen kunnen kiezen uit een aantal soorten taart en koekjes, die ik dan verkoop en bij ze breng. De helft van de winst geef ik aan Mercy Ships. Het loopt nu nog niet heel erg goed, ik heb nog maar drie bestellingen gehad… Maar er was er ook een bij van 50 petitfours! Je snapt wel: ik heb ontzettend lang in de keuken gestaan! Daarna heb ik ongeveer een week niks gebakken; ik was het helemaal zat. Totdat mijn handen jeukten om die ene cake te maken. Nu ben ik weer helemaal verslaafd… Geniet van deze smaakvolle cake!

Ingrediënten voor 1 cake:

- 250 ml halfvolle yoghurt
- 200 gram suiker
- 2 eieren
- 80 ml olijfolie
- 1 tl vanillearoma
- 2 tl citroenrasp
- ½ sinaasappel(rasp)
- 250 gram bloem
- 1,5 tl bakpoeder
- ½ tl zuiveringszout
- een snufje zout

Bereiding

1. Verwarm de oven voor op 180°C en vet een cakevorm in met boter.
2. Meng in een kom de yoghurt, suiker, eieren, olijfolie, vanillearoma en citroenrasp. Rasp de halve sinaasappel erboven. Roer dit goed door elkaar. Zeef er nu de bloem, bakpoeder, zuiveringszout en zout boven. Roer dit door elkaar met een garde totdat het goed gemengd is.
3. Verdeel het beslag in de cakevorm en bak de cake gaar in ca. 35 minuten in de voorverwarmde oven. Laat de cake afkoelen op het rooster. Eerst 10 minuten in de vorm, verwijder dan de vorm en laat hem verder afkoelen. Bestrooi de cake voor het serveren met poedersuiker.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen